تحليل قاعدة مسبوقيت هر حادث زماني
به قوه و ماده
منصور ايمانپور
دانشيار گروه فلسفه و حكمت اسلامي،
دانشگاه شهيد مدني آذربايجان
چكيده
يكي از قواعد مهم در فلسفة اسلامي اين قاعده است كه هر
حادث زماني مسبوق به قوه و ماده ميباشد. اين قاعده كه
مبيّن روابط پديدههاي عالم طبيعت در گذر زمان است، مدّعي
است كه شكلگيري هر حادث زماني، اعم از مادي و مجرد، و
پيدايش هر تغييري در عالم، بر زمينهها و استعدادهاي قبلي
مبتني است و آينده، چيزي جز شكوفايي و ظهور و بروز گذشته،
بمدد موجودات بكلّي مجرّد نيست.
فيلسوفان اسلامي در طول تاريخ، برهانهايي را براي اثبات
اين قاعده ارائه كردهاند. نخستين برهان اقامه شده بر اين
قاعده، برهان مشهور ابن سيناست كه با تكيه بر ممكن الوجود
بودن هر حادث زماني (قبل از پيدايش) و وجودي و اضافي
انگاشتن آن امكان، به اثبات امكان استعدادي و مادة حامل آن
ميپردازد. اما اين برهان اولاً به مغالطة اشتراك اسم
مبتلاست، ثانياً با اضافي دانستن امكان، خود را با چالشي
جدّي ـيعني تحقّق اضافه» بدون طرفينِ موجودـ مواجه
نموده است.
برهان دوم و سوم هم كه يكي زوال و كاستي شرايط و ديگري،
وجود شرايط و زوال موانع را موجب پيدايش استعداد ميداند،
به مغالطة مصادره به مطلوب مبتلا هستند. امّا برهان چهارمي
هم وجود دارد كه بر سنخيّت ميان قابل و مقبول و گذشته و
آينده مبتني است و بنظر نگارنده قويترين برهان در اين
زمينه است.
تشريح مفهومي قاعده و تعيين موارد صدق اين قاعده بهمراه
بررسي برداشتهاي موجود در اين زمينه و تحليل براهين قاعده
و اشكالات مطرح شده، در اين مقاله مورد بررسي قرار ميگيرند.
كليد
واژگان:
حادث زماني، قوّه، مادّه، تغيير، فلسفة اسلامي |